بررسی «صبر» از دیدگاه امام خمینی
نویسنده
چکیده مقاله:
اندیشمندان اسلامی اغلب با سه گرایش اصلی فلسفی، نقلیو عرفانی به علم اخلاق نگریستهاند. امام خمینی با تلفیق این سهدیدگاه به نظری جامع رسیده است و به عنوان نمونه دربارة فضیلتِ صبر میتوان به نوآوری ایشان راه یافت. نگارنده در این مقاله، این نظر را در مقایسه با آرای خواجه عبدالله انصاری، خواجه نصیرالدینطوسی و عزالدینمحمودکاشانی مطرح نموده است؛ چرا که با هم در گرایشهای اخلاقی و مطالعة صبر، مشترکاتی دارند که در ضمن آن ابتکارهای امام خمینی دربارة صبر هم روشنمیگردد. ایشان قرآن وحدیث را مبنا قرار دادهاند و ابتدا تفسیری حکیمانه نموده و سپس با ذوق عرفانی به دریافتهای معنوی پرداختهاند.
منابع مشابه
جامعیت قرآن از دیدگاه امام خمینی(س)
مسئلة جامعیت قرآن از جمله موضوعات مهم و بنیادی است که تا حدودی در آراء و نظرات شماری از مشاهیر مفسرین فریقین انعکاس یافته است. امّا به رغم اذعان و اعتقاد جازمی که عموم اندیشمندان اسلامی نسبت به این موضوع روا داشتهاند، از یکسو باید اعتراف نمود که مسئله جامعیت قرآن، هیچگاه بهطور مستقل و مستوفا در دستور کار مطالعاتی قرآن پژوهان مسلمان قرار نگرفته و در مواردی هم که از این مقوله سخن ...
متن کاملفلسفه امنیت از دیدگاه امام خمینی (ره)
فلسفه امنیت از دیدگاه امام خمینی(ره)، پرسش اصلی مقاله حاضر است. ایشان در هیچیک از آثار خود بحث مستقلی را در خصوص امنیت مطرح نکرده است. از اینرو، نگارنده این پرسش را به روش استنباطی پاسخ داده است. تکیه اصلی روش استنباطی بر فهم و تجزیه و تحلیل آثار متفکر مورد نظر در چارچوب مکتب فکری اوست. از اینرو، چارچوب نظری علل اربعه، متخذ از فلسفه اسلامی، پشتیبان نظری مباحث مقاله حاضر بوده است. بر اساس...
متن کاملتقیه مداراتی از دیدگاه امام خمینی(ره)
تقیه مداراتی یکی از اعتقادات کلامی ـ فقهی شیعه است که امروزه از اهمیت ویژهای برخوردار است. وجود اختلافات مذهبی در جهان اسلام و هجمه و تخریب بیسابقهای که در عصر حاضر در مورد شیعیان صورت میگیرد، تبیین تقیه مداراتی بهعنوان نشانه اهتمام مذهب شیعه به همزیستی مسالمتآمیز و اتحاد صفوف مسلمانان را ضرورتی انکارناپذیر کرده است. این نوع تقیه را که از آموزههای دینی نشئت میگیرد، بیشتر فقهای امامیه قب...
متن کاملدیدگاه اخلاقی امام خمینی
امام خمینی(ره) با پذیرش حسن و قبح عقلی شأن گزارههای اخلاقی را همچون گزارههای خبری شأن کاشفیت دانسته و احکام اخلاقی را مطلق و غیرنسبی میدانند. اما، عقل در تشخیص درستی و نادرستی عمل نیازمند به شرع است. امام خمینی در باب احکام اخلاقی، وظیفهگرا بوده که به نوعی به نتیجه و فضیلت توجه جدی دارند. و وظیفهگرایی در اندیشه اخلاقی ایشان جدای از نتیجهگرایی و فضیلتگرایی نیست. زیرا ایشان، حسن و قبح ر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 14 شماره 54
صفحات 1- 17
تاریخ انتشار 2012-06-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023